page.headerData.997=TEXT page.headerData.997.value(

Søg

  • english
  • english
  • dutch
  • français
  • magyar
  • español
  • italiano
  • polski
  • русский
  • čeština
  • dansk
  • svenska
  • català
  • deutsch

Syddanmark: Mellem Tønder og Vojens - chauffør finder vej bedre end GPS’en

Til sommer er det 18 år siden, at lastbilchauffør Tommy Andersen satte sig bag rettet og kørte sin første rute for at afhente dyr for Daka. Landmændene er blevet gode til både at skabe gode tilkørselsveje og til at tilmelde dyr, fortæller han.

Med egne ord har Tommy Andersen været med rundt på ruter for Daka for at afhente dyr ”siden han kunne kravle”. Hans far var vognmand og havde Daka som kunde, og i 2004 begyndte Tommy Andersen selv at køre for sin far.

”Det er et familieforetagende, det er min bror, som har firmaet nu. Men jeg har altid været med, og til sommer har jeg selv kørt i 18 år - så det er mange somre og mange dyr,” lyder det fra lastbilchaufføren.

Dagen begynder altid i Tønder for Tommy Andersen, og ruten afhænger selvfølgelig af tilmeldinger, men ofte kører han omkring Højer og op til Ribe. Somme tider går ruten helt forbi Vojens, før han til sidst kører op til Vejen eller Bylderupbov for at bytte vognen med dagens læs til en tom.

”Jeg har en skærm i bilen, hvor jeg kan se dagens stop. Den foreslår også en rækkefølge og en rute, men jeg er ikke altid enig med GPS’en. Jeg kender jo alle smutvejene, så nogle gange kan jeg gøre det hurtigere ved at køre en anden vej,” forklarer han med et smil.

Over årene har bedrifterne forbedret afhentningspladserne, og de er også blevet bedre til at tilmelde det korrekte antal dyr, samt den korrekte art.

”Flere har flyttet pladsen, så den er let at komme til. Før i tiden skulle jeg tit om bag en ejendom og køre igennem en masse mudder. Nu er underlaget meget bedre, så det er meget nemmere især for os, der kører firakslede lastbiler,” forklarer han og fortsætter:

”Mange er også blevet mere præcise, når de tilmelder (dyr, red.). Det er selvfølgelig ikke perfekt, men i det store hele passer det og går som regel op. Førhen var der en tendens til lige at smide tre ekstra søer ud på pladsen, så var der ikke plads i vognen, når jeg kom sidst på ruten. Det betød, at jeg enten måtte køre op og tippe (læsse af, red.) og så køre ud igen, så ruten blev meget længere, eller også måtte jeg komme tilbage en dag senere, eller nogle gange først to dage senere,” tilføjer han.

Tilmelding af art er altafgørende

Når Tommy Andersen skal nævne den lille ændring, som vil betyde mest for hans arbejde, er det, at bedrifterne skal tilmelde den korrekte art: ”De bedrifter sidst på rute, de skal jo også have hentet. Er der tilmeldt en spædekalv, og så ligger der en ko, når jeg kommer frem, så kan det være det, som afgør om jeg har plads til de dyr, som jeg skal have med om eftermiddagen,” forklarer han alvorligt.

Korrekt tilmelding af art og antal er altså vigtigt. Selv om tilmeldingen sker i sidste øjeblik, så er det stadig en hjælp. Lastbilernes ruter opdateres hver 5. minut, så bliver dyret først tilmeldt på dagen, vil det i nogle tilfælde kunne afhentes samme dag og sågar i enkelte tilfælde fem minutter efter tilmeldingen.

”Hvis kassen er fuld, eller vægten er på maks., så kan jeg ikke have dyret med. Den korrekte tilmelding gør virkelig en forskel for os. Er der tilmeldt en anden art, end den jeg kommer ud til, så kan det være nok til at gøre udfaldet, om jeg overhovedet kan have den med."

Spaltegulv, smågrisecontainere og løfteringe

Indretningen af afhentningspladsen er vigtig. Her skal containerne stå med afstand til hinanden og afskærmningen. Det skal de, for at chaufføren kan have plads til at grabbe om smågrisecontainerne.

”Bare 20 centimeter er fint, hvis det er mindre end det, så kan jeg komme til at vælte dem. Jeg kan nemmere få fat i dem, hvis der er plads mellem dem og muren. Vælter de, så kan de gå i stykker, og er de firkantede, er de også nemmere at komme til at ødelægge, end hvis de er runde, fordi de firkantede er sværere at grabbe om.”

Tommy Andersen har dog stadig mere ros til bedrifterne for deres afhentningspladser.

”Flere og flere steder ligger dyrene på spaltegulv, og de vender også den rigtige vej. Når dyrene ligger på noget, er de langt nemmere at grabbe. Ofte er det gulv, der er tilovers fra en stald, og det er rigtig fint og 100 gange bedre end paller.”

Europaller er nemlig ustabile og ryger med op, når kloen skal klemme om dyret, forklarer han.

Derudover støder han ofte på kapper, der mangler løfteringe, og så risikerer man at kloen ødelægger kapperne.

”Øjerne falder let af, og derfor er det godt at holde øje med, at kapperne er intakte, og at løfteringen sidder ordentlig fast, så den ikke falder af igen og igen ved afhentning,” siger Tommy Andersen.

Er der udfordringer med materiel eller andet på pladserne, henvender chaufføren sig til Daka SecAnims landmandskonsulent Lars Jørgen Nielsen. Det er samme konsulent, som landmændene selv henvender sig til, hvis der er information, som skal gå den anden vej.

”Lars Jørgen får altid styr på det, hvis der er nogle udfordringer, og det er mit indtryk, at han har en rigtig god kontakt med landmændene, det skal han have ros for. Han er helt nede på jorden,” understreger han.

Sidder du selv med spørgsmål til afhentning, materiel eller afhentningspladsen, kan du kontakte Daka SecAnims landmandskonsulent via oplysningerne nedenfor.

Læs flere chaufførhistorier

Kontakt

Landmandskonsulent

Lars Jørgen Nielsen

E-Mail: ljnnoSpam@daka.dk
Telefon: +45 5156 4092
Mobil: +45 5156 4692